Porada Prawna – Reklamacja przy zakupie samochodu

Porada Prawna – Reklamacja przy zakupie samochodu złożenie żądania związanego z wadliwością samochodu

Realizacja roszczeń reklamacyjnych po zakupie samochodu to złożenie sprzedawcy przez kupującego żądania związanego z jego wadliwością.

Jeśli zatem pojazd ma wadę, kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy sprzedaży.

Radca Prawny radzi jak rozwiązać problem związany z reklamacją

Obniżenie ceny powinno odpowiadać wartości stwierdzonej wady w pojeździe. Wartość tej wady powinna zostać profesjonalnie ustalona w warsztacie naprawczym lub przez rzeczoznawcę samochodowego. Uzyskanie takiej opinii i przedłożenie jej sprzedawcy jest bardzo pomocne w dochodzeniu zwrotu ceny uiszczonej za auto w części w jakiej domagamy się obniżenia.

Radca Prawny radzi jak rozwiązać problem związany z reklamacją

Jeżeli ujawniona w samochodzie wada jest na tyle poważna, że np. czyni niemożliwym korzystanie z pojazdu lub też auto nie posiada właściwości o których zapewniał sprzedający, a które determinowały podjęcie decyzji o zakupie np. bezwypadkowość, można odstąpić od umowy i żądać zwrotu zapłaconej ceny w całości.

Czego dotyczy odpowiedzialność sprzedawcy?

Podkreślenia przy tym wymaga fakt, że sprzedawca odpowiada tylko za te wady, które istniały w samochodzie w chwili jego nabycia lub wynikły z przyczyny tkwiącej w momencie zakupu. Co do zasady ciężar udowodnienia istnienia wady spoczywa na kupującym. Odstępstwem od tej zasady jest sprzedaż konsumencka, przy której obowiązuje domniemanie, że wada lub jej przyczyna istniała w chwili nabycia pojazdu, jeśli stwierdzona została w ciągu roku od dnia zakupu. Co znacznie ułatwia dochodzenie roszczeń wynikających z rękojmi.

Kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy. Jednakże sprzedawca może uchylić się od spełnienia tego żądania, jeżeli niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona lub naprawiana przez sprzedawcę, albo sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady.

Co istotne, odpowiedzialność sprzedawcy za wady rzeczy sprzedanej nie ustaje nawet jeżeli sprzedawca nie wiedział o wadzie, będącej przedmiotem reklamacji. Rozwiązaniem tej niekorzystnej dla sprzedawcy sytuacji jest prawo regresu wobec poprzedniego sprzedawcy, który jest winien działania z którego wada wynikła.

Gwarancja albo rękojmia

Gwarancja albo rękojmia

Kupujący może skorzystać z gwarancji albo rękojmi za wady. Różnica jest bardzo istotna. Warunki gwarancji regulowane są samodzielnie przez gwaranta, zatem mogą być one mniej korzystne od ustawowych regulacji związanych z rękojmią.

Wybór rękojmi daje konsumentowi większą pewność posiadanych uprawnień i ułatwia dochodzenie swoich roszczeń od przedsiębiorcy. Warto natomiast skorzystać z gwarancji udzielonych na okres dłuższy niż 2 lata w sytuacji gdy upłynął już termin odpowiedzialności sprzedawcy wynikający z rękojmi.

W naszej ofercie

  • Obsługa prawna firm

    Obsługa prawna firm

    Katarzyna Borowa to radca prawny który założył kancelarię obsługującą Olsztyn oraz województwo warmińsko-mazurskie. Obsługa prawna ...

    Obsługa prawna firm
  • Prawo cywilne

    Prawo cywilne

    Prawo cywilne to jeden z bardziej obszernych działów polskiego prawa. Reguluje obszary takie jak prawo ...

    Prawo cywilne
  • Prawo rodzinne

    Prawo rodzinne

    Prawo rodzinne – rozwody, alimenty, podziały majątku, sprawy związane z ograniczeniem / pozbawieniem władzy rodzicielskiej, ...

    Prawo rodzinne
  • Prawo karne

    Prawo karne

    BC kancelaria prawna pomaga osobom potrzebującym pomocy, także tym, które złamały prawo. Prawo karne to ...

    Prawo karne

Jak można dokonać reklamacji?

Przepisy nie określają wymogów formalnych dotyczących reklamacji. Jednakże dla celów dowodowych reklamację samochodu najlepiej składać pisemnie. Zawiadomienie o wadzie telefonicznie nie zostawia żadnego śladu, co przy ewentualnym sporze sądowym stwarza poważne problemy w wykazaniu, że reklamacja została prawidłowo zgłoszona.

Należy pamiętać, aby w reklamacji zawrzeć:

  • okoliczności stwierdzenia wady,
  • dokładny opis wady i datę jej powstania,
  • żądanie reklamacyjne,
  • dane kontaktowe,
  • termin na spełnienie żądania.

Dziękujemy, że przeczytałeś nasz artykuł do końca. Jeżeli masz problemy ze zgłoszeniem reklamacji zakupionego pojazdu lub Twoja reklamacja została odrzucona ale dalej chcesz dochodzić swoich uprawnień, skontaktuj się z naszą Kancelarią.

Zobacz również inne wpisy na blogu

Copyright (C) bckancelaria.pl
Projekt strony: estymo.pl
Wyjście
Przeiń na górę