Czym są pożyczki prywatne i kiedy można je zaciągnąć? - Kancelaria Prawna

Czym są pożyczki prywatne i kiedy można je zaciągnąć?

Pieniądze pożyczyć można nie tylko od banku czy firmy pozabankowej. Istnieje także możliwość zawarcia prostej umowy, która umożliwi udzielenie pożyczki prywatnej od osoby fizycznej. Taki przypadek wiąże się z brakiem obowiązku przestrzegania ścisłych regulacji, ponieważ zasady spłaty mogą zostać stosunkowo swobodnie określone przez pożyczkodawcę.

Prywatne pożyczki – od kogo można pożyczyć?

Udzielić pożyczki prywatnej może zarówno członek rodziny, partner, jak i obca osoba. Mogą to być również prywatni inwestorzy, którzy na określonych warunkach decydują się pożyczyć ustaloną sumę.

Zobowiązania finansowe tego typu, regulują przepisy Kodeksu Cywilnego. Istnieje więc możliwość pożyczania dowolnej sumy, jednak w przypadku, gdy wynosi ona więcej niż 1000 zł, warto spisać pisemną umowę.

Prywatne pożyczki - od kogo można pożyczyć?

Istotnym jest również fakt, że warunki takiej pożyczki są określane wyłącznie przez same strony umowy, co oznacza, że zarówno oferujących, jak i biorących pożyczkę nie obowiązują w tym przypadku takie same zasady, jak przy pożyczkach udzielanych przez bank czy instytucję pozabankową.

Koszty pożyczki prywatnej – co należy uwzględnić?

Pożyczki pozabankowe prywatne obciążone są kosztami w postaci oprocentowania i ewentualnych kosztów dodatkowych w przypadku niespłacenia zobowiązania. Oprocentowanie pożyczki prywatnej oraz wszystkie warunki pożyczki tego typu ustalane są przez pożyczkodawcę. To właśnie on decyduje o tym, ile będziemy zobowiązani zapłacić za skorzystanie z tej formy zobowiązania. Oznacza to również, że w przeciwieństwie do pożyczek bankowych, pożyczki prywatne niestety są w mniejszym stopniu zabezpieczone prawnie. Należy także pamiętać o obowiązku opłacenia podatku PCC do Skarbu Państwa. Jesteśmy zobowiązani uiścić tę opłatę każdorazowo, pożyczając pieniądze od obcej osoby.

Co powinna zawierać umowa pożyczki prywatnej?

Zaciągając pożyczkę prywatną, warto zabezpieczyć transakcję przez podpisanie konkretnej umowy. Pozwoli ona dokładnie określić warunki i wymogi formalne oraz zwiększa gwarancję bezpieczeństwa transakcji.

Umowa pożyczki prywatnej zawierać powinna elementy takie jak:

• miejscowość i data podpisania,
  • przedmiot umowy (waluta i kwota pożyczki),
  • data spłaty pożyczki,
  • oświadczenie pożyczkobiorcy o stanie majątkowym,
  • szczegóły konsekwencji w wypadku niespłacenia zobowiązania (ponaglenia, komornik, odsetki karne),
  • pełne i czytelne podpisy obu stron.

Co z podatkiem? Kto powinien go zapłacić?

Zaciągając pożyczkę prywatną od osoby fizycznej, należy liczyć się z obowiązkiem zapłacenia podatku PCC, czyli podatku od czynności cywilnoprawnych. Podatek ten reguluje ustawa z dnia 9 września 2000 roku. W przypadku pożyczki prywatnej, każda transakcja wymaga opłacenia podatku wynoszącego 0,5% kwoty całkowitej. Istnieje także kilka sytuacji, w których pozabankowa pożyczka prywatna nie wymaga opłacenia podatku, na przykład jeżeli obie strony umowy należą do I grupy podatkowej (np. mąż-żona, córka-matka), a kwota pożyczek przez ostatnie 5 lat nie przekroczyła 9637 złotych.

Co z podatkiem? Kto powinien go zapłacić?

Warto zaznaczyć, że wszelkie formalności dotyczące PCC muszą być załatwione przez pożyczkobiorcę, który o pożyczce prywatnej powinien poinformować Urząd Skarbowy.

Gdzie szukać pożyczki prywatnej?

Jeśli chcemy wziąć szybką pożyczkę, dobrym pomysłem będzie skorzystanie z oferty sprawdzonych firm pożyczkowych, których pożyczki podlegają konkretnym regulacjom prawnym. Dzięki temu zyskamy pewność, że zawarta umowa będzie bezpieczna. W Internecie znaleźć można z łatwością aktualny ranking pożyczek prywatnych, który ułatwi dokonanie wyboru firmy udzielającej pożyczki prywatne pozabankowe.

Gdzie szukać pożyczki prywatnej?

Jeżeli mamy taką możliwość, podczas zaciągania pożyczki prywatnej, warto skorzystać z pomocy naszych bliskich – znajomych lub rodziny. Zapewni to często dużo lepsze warunki spłat, niż w przypadku umowy pożyczki spisanej z firmą zewnętrzną.

Bezpieczne pożyczki prywatne – na co należy zwracać szczególną uwagę?

W Internecie znaleźć można różne oferty i giełdy pożyczek prywatnych. Są to miejsca, w których pożyczkodawcy zamieszczają ogłoszenia dotyczące swoich usług. Wystarczy w takim przypadku wybrać konkretną ofertę, po czym zgłosić chęć podpisania umowy i wzięcia pożyczki. Zdarzają się jednak nieuczciwi inwestorzy, dlatego każdorazowo warto zwrócić uwagę na:

• treść ogłoszenia, w której powinny być zawarte informacje dotyczące inwestora, formy pożyczki oraz warunków formalnych,
  • jakości portalu, który powinien być miejscem sprawdzonym i polecanym. Należy unikać niedopracowanych, nowych platform,
  • formę weryfikacji, która często niepotrzebnie wymaga przedpłaty czy weryfikacji sms obarczonej wysokimi kosztami.

Zwykłe pożyczki prywatne brane są przez osoby szybko potrzebujące gotówki, które są łatwym łupem dla wszystkich nieuczciwych pożyczkodawców. Skutkiem tego są również często wyższe koszty pożyczki, w porównaniu do tradycyjnych pożyczek bankowych.

Wszystkie wątpliwości dotyczące pożyczek prywatnych rozwiać pomoże Kancelaria Radców Prawnych Borowa & Ćwiekowska, charakteryzująca się niezwykle wysoką skutecznością oraz wieloletnim doświadczeniem.